[ UIC 14 ] – Tazkiyatun Nufus 301

Bab 301 – Larangan Memaksa-maksakan Iaitu Perbuatan Dan Ucapan Yang Tidak Ada Kemaslahatan Di Dalamnya Dengan Kemasyarakatan — Yakni Kesukaran —

Allah Ta’ala berfirman:

“Katakanlah: Saya tidak meminta upah kepadamu semua kerana usahaku ini dan saya bukannya golongan orang yang memaksa-maksakan diri.” (Shad: 86)

1652. Dari Ibnu Umar radhiallahu ‘anhuma, katanya: “Kita semua dilarang dari memaksa-maksakan diri.” (Riwayat Bukhari)

1653. Dari Masruq, katanya: “Kita masuk ke tempat Abdullah bin Mas’ud r.a., lalu ia berkata: “Hai sekalian manusia, barangsiapa yang mengerti tentang sesuatu ilmu pengetahuan, maka hendaklah mengucapkan itu – yakni menerangkan sepanjang yang diketahuinya – dan barangsiapa yang tidak mengerti, maka hendaklah mengucapkan saja: “Allahu a’lam -yakni Allah adalah lebih mengetahui akan hal itu. Sebab sesungguhnya termasuk sesuatu ilmu pula, jikalau seseorang itu mengucapkan terhadap sesuatu yang tidak diketahui olehnya dengan ucapan: Allah a’lam. Allah Ta’ala berfirman kepada Nabinya s.a.w.:

“Katakanlah – wahai Muhammad: Saya tidak meminta upah kepadamu semua kerana usahaku ini dan saya bukannya golongan orang yang memaksa-maksakan diri.” (Riwayat Bukhari)

 

والله أعلمُ بالـصـواب

Download Sumber

 

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *