[ UIC 14 ] – Tazkiyatun Nufus 156

Bab 156 – Sunnahnya Memperbanyakkan Orang Yang Menyembahyangi Janazah Dan Membuat Barisan- barisan Orang-orang Yang Menyembahyangi Itu Menjadi Tiga Deretan Atau Lebih

929. Dari Aisyah radhiallahu ‘anha, katanya: “Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Tiada seorang mayatpun yang disembahyangi oleh sesuatu ummat dari kaum Muslimin yang sampai berjumlah seratus orang yang semuanya memohonkan syafaat – yakni pertolongan supaya diampuni dosa-dosanya – kepada mayat tadi, melainkan Allah akan mengabulkan permohonan syafaat mereka itu pada mayat tersebut.”(Riwayat Muslim)

930. Dari Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhuma, katanya: “Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Tiada seorang Muslimpun yang mati, lalu janazahnya disembahyangi oleh empat puluh orang yang semuanya tidak menyekutukan sesuatu kepada Allah, melainkan Allah akan mengabulkan permohonan syafaat orang-orang yang menyembahyangi itu-yakni mohon pertolongan kepada Allah agar diampuni dosa-dosanya -bagi mayat tersebut.” (Riwayat Muslim)

931. Dari Martsad bin Abdullah al-Yazani, katanya: “Malik bin Hubairah itu apabila menyembahyangi janazah dan dianggapnya sedikit orang-orang yang ikut menyembahyangi itu, maka mereka itu dibahaginya rnenjadi tiga bahagian – yakni tiga baris. Kemudian ia berkata: “Rasulullah s.a.w. bersabda:

‘.. “Barangsiapa yang disembahyangi oleh tiga baris, maka hal itu telah mewajibkan janazah itu – mendapatkan syurga.”

Diriwayatkan oleh imam-imam Abu Dawud dan Termidzi dan ia mengatakan bahawa ia adalah Hadis hasan.

 

والله أعلمُ بالـصـواب

Download Sumber

 

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *